söndag 1 november 2009

Sen avnavling!

Efter att ha läst mycket om sen avnavling på min favvosajt http://www.familjeliv.se/ har jag i samråd med maken bestämt att vi ska kräva sen avnavling på vår son (som gärna får födas idag!) Barnmorskan här i Visby säger att det tillämpas sen avnavling på lasarettet där vi ska föda, men det är nog en sanning med modifikation. Jag vill att barnet ska läggas upp på mitt bröst direkt efter födseln och sedan ska han och jag få "bonda" i fred minst 5 minuter innan personalen går in och stör, såvida det inte är akutläge förstås.. Jag vill inte att de klampar av navelsträngen, varken med händer eller klämmor och tar blodprover. Först när navelsträngen slutat pulsera och börjar bli grå och slapp får de klippa av den. Praxis här verkar vara att hålla barnet under placentanivå i 30 sekunder och "mjölka" navelsträngen, för att sedan klampa med fingrarna och ta blodprov, vilket alltså inte är det optimala.. Låt mitt barn få ha sitt blod i fred!

För en riktigt bra text om sen avnavling, kolla här: http://anaiah.blogg.se/2009/october/sen-avnavling-barnets-fodsloratt.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar