lördag 31 oktober 2009

Loppisfynd och hustittande.

Det är den sista oktober idag och därmed sista chansen att få ännu ett oktoberbarn. Jag tror att den chansen går oss förbi. Igår hade jag små förvärkar från eftermiddagen och fram till midnatt ungefär, sedan avtog de och när jag vaknade vid 9 i morse var de som bortblåsta. Typiskt!

Maken och jag har varit på barnmarknad i Roma. Jag hade tänkt kolla på kläder till barnen, men en gammal kompis tipsade om att hon sålde amningströjor. Visst tusan! Det var ju i stort sett det enda jag inte har ordnat inför bebisens ankomst. Antingen har jag sålt av alla mina amningströjor jag hade förut, eller så har jag lagt dem på något bra ställe i en kartong eller så.. Borta är de i vilket fall som helst. Nu hade jag chansen att skaffa nya och såklart tog jag den. 4 fina boob-tröjor för totalt 400:- Det är mindre än nypriset för EN tröja ju! *nöjd* Ett par böcker till lillsorken blev det också.

När vi åkte från marknaden tyckte maken att vi skulle passa på att kolla på ett hus eftersom storsorken var hemma och tog hand om lillsorken. Det var ett fint vinkelhus, med puts på utsidan och fina tapeter invändigt. Ett badrum med jacuzzi och toalett och ett lite mindre duschrum, också det med toalett. Vilken lyx, två toaletter!! Det enda som störde var att planlösningen var märklig så onödigt mycket golvyta gick åt till just - golvyta. Det var en faslig massa vinklar och vrår som man kunde utnyttjat på ett mycket bättre sätt. Bra att ha sett ett sådant exempel, då vet man vad man INTE vill ha.

När vi åkte och handlade efteråt ringde storsorken och berättade att den lille längtade efter mamma och ville sitta i bilen med mamma. Sötisen! När vi kom innanför dörren möttes vi av en tårögd, snorig treåring som dock torkade både tårar och snor när pappan visade de dinosaurier han köpt på marknaden. Frid och fröjd en stund i alla fall. Lite senare upptäckte vi att den lille huliganen stulit sin mammas Novalucol och gömt på ett så bra ställe att han själv glömt var. Både mamman och pappan blev ganska arga och hotade med att slänga dinosarna, men inte ens det kunde skrämma igång minnet på vandalen. Pappan fick åka till Apoteket (som förstås var stängt p.g.a. Allhelgonahelgen) och sedan vidare till mataffären för att istället köpa Samarin. Nåväl, bättre än inget för mamman med den nattliga halsbrännan.

Nu är det snart kvällsmat. Helgen till ära blir det lammstek med goda tillbehör, trots att lördagar annars är tacodagar här i huset. Nån gång måste man ju göra undantag, även från en så stark tradition. När jag tänker efter är det nog ett smart drag att skippa den starka tacosåsen, med tanke på halsbrännan då. Trevlig Allhelgonahelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar