lördag 14 november 2009

Första dygnet hemma!

Vi kom i säng ganska sent men lyckades få båda sorkarna att somna relativt fort. Enda problemet var att så fort Vemund ätit sig mätt och somnat och jag försökte flytta honom till vaggan så vaknade han till.. Det var bara att ta upp honom till mig igen och börja om hela proceduren. Vendel låg på min andra sida, mellan mig och min man, så det blev ganska trångt. Nån gång mitt i natten flyttade maken i alla fall över Vendel till hans säng, så jag fick lite mera svängrum. Jag tror att vi sov ett par timmar i stöten i varje fall, men jag blev lite chockad när jag vaknade till på allvar och såg att klockan var nästan 11!

Vi åt en mysig helgfrukost tillsammans, alla utom tonåringen. Vemund satt snällt i babysittern och filosoferade. Vendel åt en hel macka! Det händer nästan aldrig i vanliga fall. :-) Jag tycker mig märka att jag blöder mindre än efter de andra barnen. Jag vet inte om det beror på allt hallonbladste jag druckit eller den sena avnavlingen, eller kanske en kombination, men för säkerhets skull bryggde jag en kanna med te som jag planerade att få i mig under dagen.

Runt kl. 14 var både Vemund och jag trötta så vi gick och lade oss och vaknade inte förrän vid 16-tiden!! Välbehövliga timmar sömn! Mina bröst har ställt in sig på Mjölkproduktion med stort M så nu kan jag lätt konkurrera med Dolly! ;-) Inte för att mina bröst är särskilt små i vanliga fall heller, men nu är det ju skrattretande..

På eftermiddagen ringde min bästis och vi pratade en liten stund. Skönt att andra orkar ta sociala initiativ när man själv bara går runt i en bebisdimma. Maken fixade lite pasta och köttfärssås när vi klev upp och Vemund satt än en gång snällt i sittern medan vi åt. När jag skulle ta lite saffransbulle och hallonbladste till efterrätt ringde mamma också, så jag pratade med henne och syrran en stund. Mamma har skickat ett grattiskort till Vemund. Först vågade hon inte skicka det kortet, för bebisen på bilden ligger med händerna på täcket och hon tyckte att det var så hemskt att den bebisen hade 10 fingrar nu när inte Vemund har det.. Hmmm, saker och ting blir vad man gör det till. Hade hon inte sagt det om bebisen på bilden hade jag aldrig tänkt på det!

Maken och jag tog en sväng till affären (igen) medan Vendel och Tin var hemma och såg teve och städade. Vemund somnade så fort jag satte honom i babyskyddet och sov sedan ett par timmar där medan vi handlade, hämtade blöjor och bebiskläder i min lägenhet och sedan medan jag lade hans nerkräkta kläder i tvätten. Åh, jag hade nästan glömt hur ljuvligt bebiskräks luktar! :-D Han luktar så gott hela han förresten, sådär lite sött och mjölksurt.. Mmmm!

Ikväll åt vi tacos som vanligt och så såg vi Toy Story. Det är en Pixar-film Vendel ännu inte hade sett. Han verkade lagom impad, men kanske han uppskattar den mer nästa gång vi ser den. Nu är det dags för blöjbyte på Vemund och en sista slurk innan nattningen. Han slumrar förvisso redan i sängen med sin pappa, men jag ska kolla nätet, borsta tänderna och göra mig i ordning för natten nu, jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar