torsdag 18 mars 2010

Fortsatt förkyld bebis

Min lille skrutt är fortfarande snorförkyld (!) så vi håller oss hemma idag med. Nu ligger han och hårdtestar en av yllebyxorna jag köpte från Minimundus. Den är - tro det eller ej - en aning för stor i midjan, så den glider ner när han ligger och bökar i sin vagga. Jag ska ändå byta lakan i vaggan efter hans snor- och hostkräknatt så lite mer ofräschhet gör väl varken till eller från.

Natten var lite läskig faktiskt. Vemund har ju hostat så han kräks flera gånger både i förrgår och igår, och det har såklart påverkat hans nattsömn också. När vi satt i soffan och såg på tv igår kaskadkräktes han och satte nästan i halsen. Som tur var satt jag precis bredvid och kunde vända honom på sidan så att det mesta rann ur istället för att stanna kvar i munnen. Vi lade honom sedan för natten runt 23 och han somnade efter en stunds hostande, snorande och rosslande. Jag vågade nästan inte somna av rädsla för att han skulle kvävas av allt slem, och maken hade visst samma tanke, även om han inte sa något just då. Till slut orkade jag inte hålla mig vaken och somnade i alla fall. Jag vaknade med ett ryck vid halv 6! Det var helt tyst, så jag var tvungen att känna på Vemund så att han andades. Jodå, jämna och lugna andetag, helt utan rossel! En halvtimme senare vaknade han och ville ha mat, men då kom allt snor och hosta på en gång istället.. Oh, så skönt att få sova 7 timmar i sträck, då kan man nästan ta att det snyts och kräks hit och dit under dagen. Eller ja, han somnade om när jag varit och ätit frukost, sen fick han mat och en torr blöja och nu sover han igen..

Jag ska gå och tvätta klart det vi ska ha med oss på resan och så ska jag fundera på hur jag ska göra med bilstolen. Jag tycker inte om att åka buss i över 90 km/h med en liten bebis i famnen, helt oskyddad, men å andra sidan orkar jag inte bära hur mycket saker som helst med mig heller... å tredje sidan så går Vemunds säkerhet i första hand så jag får nog vackert bära med mig hans skydd ändå och bära honom i sjalen från båten till bussen. Att bära honom i skyddet är helt otänkbart, det orkar jag inte helt enkelt! Det som behövs annars är ju ett gäng ombyten till mig och Vemund, massor av blöjor och hans favoritleksaker och snuttefilt(-ar). Mamma lär få spunk på att jag har för mycket kläder med mig, men som jag sa till syrran; Om han kräks eller bajsar på mig så har ju inte jag lust att gå runt i de kläderna hela helgen. Syrran kan ju låna mammas kläder, men jag är några nummer större om man säger så. ;)

Nej, tvättstugan var det innan Vemund vaknar och vill ha mat igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar