torsdag 20 oktober 2011

Aaaandas!

Idag var jag verkligen tvungen att ta ett gäng djupa andetag och betvinga telefonskräcken och oviljan att prata. Helst har jag bara lust att lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet och låta allt rasa omkring mig, men det är ju ingen bra strategi - allra minst när man har barn - så det var bara att sätta igång.

Till att börja med var jag lite sur för att Vendel och Vemund - som vanligt - sprang runt och skrek och slogs på morgonen och sedan kom in till mig och väckte Viljar. När jag motvilligt masat mig upp slog jag, som av en händelse, en blick i almanackan och såg att vi skulle på utvecklingssamtal på Vendels förskola idag vid 9! Himla tur att ungarna fått upp mig då. ;)

Vi blev "bara" 10 minuter försenade efter allt strul och bråk på morgonen och personalen är väldigt förstående, så det gick bra. Vi pratade lite om Vendels utveckling och är rörande överens om att han utvecklats massor, både socialt och språkligt, men han är ju ändå långt efter de jämnåriga. Som tur är så verkar han inte alls vara så våldsam och utåtagerande på förskolan, som han är hemma mot Vemund. Jag tog upp frågan om försenad skolstart eller alternativ som kan fungera för Vendel. En av pedagogerna föreslog en specialklass på en skola här i närheten, så det ska jag kolla upp när jag har tillfälle.

Efter mötet åkte vi vidare till FK och begärde ut intyg på att maken och jag fått utbetalt föräldrapenning i somras. Tyvärr var det fel papper insåg jag efter att jag kommit hem och ringt a-kassan och fått tala med inte mindre än tre olika handläggare. Nytt samtal till FK och sedan gjorde jag ett försök att sanera ekonomin lite genom att ringa två av de långivare jag har, ja nu när jag ändå var igång och pratade i telefon liksom. ;) *börjar bli varm i kläderna* De samtalen var väl kanske inte så uppmuntrande, men jag fick råden att skicka mail/brev och förklara situationen för att kanske få lite förståelse. När jag ändå mailade slängde jag iväg ett (nytt) mail till Arga snickaren och bad om hjälp också! ;)

NU ska jag släppa allt strul med myndigheter och funderingar över skola och istället sätta mig och pyssla ihop några tackkort från dopet, innan det är dags att hämta Vemund från hans förskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar