måndag 14 februari 2011

Dagen D. D som i Dagis! :D

Mindre pigg Vemund väcktes av väldigt pigg Vendel.
Fyy, jag är inte vaken!
Vagnen var i alla fall fullpackad med allt som skulle med.
På väg, den vackra "stigen" genom skogen.
Vemund hade fått en egen plats redan!
Mycket att se på och ta in. En timme gick väldigt fort!
Ja, idag var alltså Vemunds allra första dag på dagis. (Ja, jag vet att det heter förskolan, men jag tycker att dagis låter tryggt och mysigt. Jag kommer även att säga fröknar, men jag lovar att jag vet att det heter pedagoger och jag har den största respekt och tilltro till deras kunnande och kompetens.) Vi gick upp ganska tidigt för att vara vi och faktiskt fick Vemund i sig frukosten i hyfsat god takt, jag försökte att inte stressa åtminstone. Sedan var det till att bylta på oss båda ordentligt och ta fatt på promenaden bort till dagis.
När vi kom fram insåg jag att jag inte fick med alla saker i samma omgång, så en av fröknarna fick hålla Vemund medan jag gick ut en vända till och hämtade resterande packning. Vemund tittade till på henne, men lät sig villigt hållas i hennes famn medan mamma försvann iväg ett par minuter. Han fick titta på mig genom fönstret förvisso.
När allt var inne och inpackat i hans fack gick vi in till de andra barnen. Det var flera nya småttingar där som också håller på att skolas in. De verkade lika nyfikna som Vemund. Tänk, en helt ny värld, full av nya leksaker och nya kompisar att utforska. :) Vemund fann sig väl tillrätta och fick leka med en massa skojiga saker som vi inte har hemma. En liten tjej i 2-årsåldern kom fram till honom och kände lite på honom och klappade sedan fint på hans huvud och arm. Vemund klappade snällt och fint tillbaka. ;)
Jag fick massor av papper med information och formulär som ska fyllas i och lämnas tillbaka sedan. Jag sa att det är bäst att jag fyller i dem på plats där för om jag tar hem dem kommer jag att glömma att ta tillbaka dem. Tyvärr var det tvunget med båda föräldrarnas underskrift på alla, så jag skulle ta med dem hem ändå. Gissa vem som glömde alla papper i Vemunds fack när vi gick? ;) Jag sa ju att jag är glömsk. :D
Ja, den här timmen gick fort, men Vemund verkade som sagt nöjd, och i morgon är det dags för ännu en timme på Vemunds nya dagis. Det ser vi fram emot!

3 kommentarer:

  1. Jag försökte verkligen få till radbrytningar, men jag och bloggdesignen är inte riktigt överens här. Hoppas att det går att läsa ändå!

    SvaraRadera
  2. Härligt att er första dag gick så bra!
    Gud vad stor han börjar bli! Hur lång är han riktigt?

    SvaraRadera
  3. Ninna: Jag vet inte exakt hur lång han är, men det känns som om han vuxit typ en dm senaste veckorna. Helt plötsligt når han en massa saker vi trodde var på "Vemundsäkert" avstånd. :o

    Senaste mätningen visade iaf runt 77,5 cm. Vi ska till bvc på onsdag så då får jag väl uppdatera i vår tråd. :)

    SvaraRadera