lördag 12 februari 2011

Vemund sjuk....

Trött och lite sjuk fortfarande.


För några veckor sedan blev jag väckt en natt av Vemund och när jag klappade om honom kände jag att han var brännhet. Han fick en Alvedon Supp och vi somnade om. Dagen därpå var han lite piggare men fortfarande varm. När han var inne på fjärde dagen med feber, som inte ville ge med sig trots Alvedon, och han dessutom svullnat i halsen, åkte vi till barnmottagningen. Vi kände oss lite fåniga för naturligtvis var han inte alls varm och kinkig när vi kom dit. Döm om min förvåning när tempen ändå var uppe på nära 39 grader! :o Vi fick såklart komma in till läkaren och det togs prover. Jaha, streptokock A och en snygg halsfluss. Snälla barn, smitta inte mamma, jag tål inte penicillin! Vi passade på att ta en vikt också, 10 965 g stannade vågen på.

Vi fick Kåvepenin utskrivet till Vemund och jag såg för mig 10 dagars kamp med gråtande, skrikande, medicinvägrande barn. När Saga var runt 2 år fick hon flera UVI på raken och lika många penicillinkurer, som aldrig avslutades eftersom hon lyckades spotta eller kräkas ut hela dosen varje gång! Till slut tröttnade jag och tog henne till en annan läkare som skrev ut bredspektraantibiotika i supp-form. Hon fick i sig hela kuren, uvi:n försvann och hon klarade sig undan fler infektioner under lång tid. Den här gången visste jag att supparna tagits bort.. *suck*

Nu är ju Vemund lite speciell. Första dosen Kåvepenin frukt på 5 ml fick han i sig, mest till sin stora förvåning, jag överrumplade honom. Nästa dos var han lite avvaktande, men bråkade inte. På dag 5 såg han fram emot sprutan och ville ha mer när han fått i sig den bestämda dosen!! Tack snälla du som uppfann Kåvepenin frukt!

Vemund fick i sig hela kuren och som en bieffekt (?) blev hans i vanliga fall så knasiga mage mycket bättre! Ska det inte bli sämre när man käkar antibiotika? Nåja, den effekten försvann såklart när vi slutade med penicillinet och nu är han lika dålig i magen som vanligt. :( Hoppas vi kan komma på vad som är fel, det är ju inte kul att alltid vara lös i magen och få frätskador i rumpan av bajset.

Naturligtvis har han blivit förkyld igen nu - innan han ens börjat dagis. Han hostar och snorar, som hans två storebröder nu gjort ett tag, så jag hoppas att han ändå kan få börja sin inskolning på måndag, som vi sett fram emot så länge. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar