måndag 17 maj 2010

Vardag i början av veckan..

Idag vaknade jag pigg och utvilad (har man hört va?) redan vid 8. En liten stund senare hör jag Vemund vakna till i vaggan, men han greppar sin fulnalle och ligger och gosar och leker med den en stund. Vendel vaknar också och kommer krypandes och lägger sig mellan maken och mig. Mmm, mysigt! När jag kollar ner i vaggan och Vemund märker att jag är vaken börjar han genast med sitt hungergnyende och viftar och sparkar för att få komma upp och äta. Fördelen när han sover hela nätterna är att han är riktigt hungrig på morgonen och därmed inte så lättstörd, utan äter ordentligt. =)

När Vemund hade ätit klart fick han sina "sängleksaker" - fulnallen, filten, nappen och en extrafilt med figurer på. Han lekte nöjt med dessa medan Vendel och jag smög ut i köket och fixade "duttus" till oss. När vi hade ätit klart gick jag och hämtade Vemund. Maken undrade om det var Fars dag eller något eftersom han fått sovmorgon och jag hade hyssjat ner barnen. Hmm, är jag verkligen så taskig att han aldrig får sovmorgon? Det kan iofs bero på min sjukliga trötthet att hur länge alla andra än sover så sover jag längre.. Men men. *lovar bot och bättring*

Vemund fick gröt, Vendel tog ett bad och jag vek lite tvätt. *nynnar ikapp med syrran a never ending stooooryyy* När ungarna var mätta, glada och rena tog jag en dusch och drog iväg till vårdcentralen för att ta några kompletterande prover. Den här gången var det inga problem att få in kanylen och jag slapp blåmärken. Det jag inte pratat med läkaren om är att jag vill att hon ska kolla upp om jag eventuellt har glutenintolerans och om jag har magnesiumbrist. Men, vi kan ju börja med b-vitaminbristen och gå vidare därifrån.

På eftermiddagen var vi på öppna förskolan och Vendel lekte (ganska bra) med sin "bästis" där och Vemund tuggade glatt i sig en portion gröt till. När vi kom hem fick Vemund leka på golvet, men han var allmänt missnöjd. Insåg efter en stund att han var hungrig igen! Finns det ingen botten i ungen? :D Den här gången blev det bröstet. Han åt som om han inte hade fått mat på dagar.. När kvällsmaten var klar och uppäten (säsongens första grillade) fick Vemund 1,5 portion gröt, lite kokt avsvalnat vatten och sedan en rejäl slurk bröstmjölk till och så pyjamas, torr blöja och skena. Han somnade efter bara några minuter vid bröstet. ;) Nu hoppas jag att han sover gott hela natten. När han fick vattenflaska till gröten gnagde han så på nappen, så jag misstänker att det är fler tänder på gång, det kan ju också göra bebisar gnälliga. Eller så har stackaren fått min "nästanförkylning" men det hoppas jag inte!!

Nu ska jag kolla mailen och sedan gå och lägga mig. Imorgon ska vi träffa bvc-psykologen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar