söndag 16 maj 2010

Logopeden log..

De hade besök av logopeden på Vendels förskola. Personalen på öppna förskolan var ju lite oroade över hans försämrade tal och när vi tog upp saken på vanliga förskolan medgav de att de lagt märke till att han tappat ord och bokstäver och att talet överlag blivit sämre. Vi hade ju inte tänkt på det hemma, eftersom man lär sig sitt barns "språk" men när vi började fundera så kunde vi inte annat än instämma. Nåväl, logopeden var alltså på besök och hör och häpna; hon bara log och tyckte inte att det var någon fara alls. Hon var inte det minsta oroad. Nähä, då får väl vi låta bli att vara det också. Vi förstår ju trots allt vad Vendel säger, men det är värre när vi träffar hans farmor (som iofs skulle höra 75 % mer bara hon skaffade hörapparat :D) och kompisar till oss som inte är vana vid så små barn.

Ett litet smakprov på Vendels "ordlista":

Bemund = Vemund
Mendel = Vendel
menan = banan
padonger = kalsonger (min favorit ihop med tattmedod!)
apementin = apelsin/clementin
kjokemenil = krokodil
oohiur = odjur
bossan = brorsan
veve = teve
fuga = fluga
nura = myra
Bubbi duu o Skäggi = Scooby Doo och Shaggy
påbissen = polisen
dussen = vuxen
eesar = älskar
tattmedod = varsågod
hoppfan = hoppsan (läspande)

Tydligen är det här ganska typiskt för en kille i hans ålder, så det är bara att vänta på att det ska växa bort av sig självt. Vi ska upprepa orden han försöker säga, men med "korrekt" uttal så ska det komma med tiden. Ja, det är bara att tjata på då - som om vi någonsin gör annat. ;) Vi skulle ju kolla om han hör dåligt, men det var en katastrof från början till slut hela undersökningen så den tar vi i höst istället. Fram till dess; träna träna träna!

(Fotnot: "Logopeden log" är titeln på en bok om afasi som vi läste på omvårdnadsprogrammet om jag minns rätt.)

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för kommentaren i min blogg. Om du gillade hoodiesen så håll utkik i min blogg efter en tävling jag kommer ha där man kan välja valfritt plagg ur min shop (som jag håller på att bygga upp) om man vinner. Kommer nog vara en och annan hoodie där. Vad har de för storlek? Jag tar även emot beställningar.

    SvaraRadera
  2. Just ordet "oohiur" låter som en ordlista svenska - gotländska, så kanske är det bara Vendels variant av gotländskan som är lite klurig. Eller så kanske han håller på att skapa en helt egen dialekt? Vi har ju språkgenier i släkten, så han kanske bara är ett ung missförstått sådant? ;-)
    Kram till sötaste syskonbarnen och speciellt puss på magen till lille gudsonen!
    <3

    SvaraRadera