söndag 27 juni 2010

50-årsfest och ö-besök..

Nu är midsommar över för det här året. Egentligen är det nog en av mina favorithögtider. Det är varmt och skönt, härlig stämning, man äter god mat och slipper stress och hets att springa runt och köpa presenter till folk, man bara samlas och har det trevligt! Me like!

I år blev helgen inte som den brukar dock. Vi var istället bjudna på 50-årsfest!! :D Det var riktigt trevligt det med, god mat (mycket LCHF till mig och maken) och trevliga människor att prata och umgås med. Vendel hittade en tjej i 5-årsåldern att leka med och de höll sams alla 6 timmar vi var på festen. *kors i taket* Vemund visade upp sin bästa sida (jodå, han har fler, mindre smickrande) och log, sov, åt och sov lite till. Alla var framme och beundrade honom och uttalade sin förundran över att han var så "snäll".. Jag log bara och höll med, men tyst för mig själv muttrade jag att de gärna kunde få ha honom över natten istället.

I stort sett varje natt vaknar han nämligen och vill äta, gosa, leka eller annat som hans mamma inte håller med om som lämplig syssla nattetid. Häromnatten vaknade han redan vid 3 och höll låda till 8 innan vi somnade om. Då hade jag varit upp med honom och bytt blöja, givit honom gröt och själv tagit en kopp kaffe. Inättras var det samma sak, men nu nöjde han sig med att få tutte varannan timme ungefär.. *gäääsp* Jag behöver flera timmars sammanhängande sömn för att orka med vardagarna!!

Vi har nu testat LCHF-dieten, maken och jag, och jag är förvånad. Kanske märks det inte på vågen efter 4 dagar, men jag tycker mig ana att kläderna sitter lite lösare redan.. Men det kan också bero på att jag inte är så svullen om magen nu när jag skippar spannmål, stärkelserik mat och till stor del även undviker mejeriprodukter. Grädde, ost och gräddfil är det som jag fått i mig nu de här dagarna. Det mest förvånande är att jag inte är hungrig mellan måltiderna, nästan allt sug efter sötsaker är som bortblåst och jag är piggare och känner mig starkare än innan jag började på dieten. Visst har säkert B-vitamin- och folsyratabletterna del i den positiva spiralen för jag känner mig inte lika svag i musklerna längre. Däremot har jag fortfarande kvar värken i leder och framförallt i ryggen. Vi får väl se om det försvinner när jag får mer ork att promenera och träna mer.

Just nu är jag i lägenheten och ska städa den. Min dotter med kompis kommer hit och ska bo här några dagar och sedan kommer en kompis från fastlandet med familj och ska låna den några dagar också. Min lille katt har markerat revir någonstans i vardagsrummet och jag kan inte lokalisera källan. Det är väldigt irriterande. Han är inte den som brukar gå och skvätta, men bara för att det kommer folk hit så måste han givetvis bete sig illa.. *suck* Jag ska skura golven en gång till och hoppas att det hjälper nu.

När jag ändå är hemma hos mig passar jag på att föra över alla bilder från minneskortet i kameran till datorn.. 1177 bilder hade jag där! *host* Kanske borde jag tömma den liiite oftare..? Nej, skurspannen kallar!

1 kommentar:

  1. Vilken mysig och trevlig midsommar ni verkar ha haft också!
    Många kramar!

    SvaraRadera