söndag 22 augusti 2010

Snabbuppdatering 22 augusti 2010

Nu är jag jagad med blåslampa från alla håll och kanter, så det är väl bäst att uppdatera här innan fler ringer och undrar om jag gått under jorden eller emigrerat till Chile.. ;)

Vi har haft fullt upp med dagisstart, busiga barn, hustittande och annat som hör till en vanlig familjs liv nuförtiden. Vemund utvecklas så fort att vi nästan inte hinner med. När Saga var här lärde han sig att sätta sig upp från liggande. Några veckor senare kom han på hur man ålar framåt, vilket gjorde honom ännu mer inspirerad. Nu drar han sig framåt och ibland lyckas han komma upp på alla fyra, men kryper gör han inte än. Däremot kom han på hur man ställer sig upp med hjälp av trappstegen nere på kontoret idag. *pust*

Dessutom stoppar han så gott som allt i munnen. Senaste dagarna har jag tagit ut gips (från Vendels fotavtryck) en tejpbit (från en pappskiva han åt på) en bit papp (från ett russinpaket som Vendel slängt i hallen) ur Vemunds mun.. Däremot är han inte lika pigg på att äta "riktig" mat. Han har testat keso och det var rätt okej, men jag är rädd att det är lite för salt. Sedan äter han såklart sin glutenfria risgröt och majskrokar + majskakor, utöver bröstmjölken förstås.

BVC ville att vi ska försöka få honom att äta mer gluten så att man kan konstatera om han faktiskt är överkänslig eller ej, men så fort jag försöker erbjuda en macka så kniper Vemund igen munnen så att han ser ut som ett litet russin i ansiktet. På tal om russin fick han smaka det för första gången idag och det var gott och bra för fingermotoriken. Dock är det lite väl sött och kladdigt för tänderna, så det blir ingen vardagsmat. När vi var på bvc hade Vemund gått ner i vikt igen. Nu väger han bara 10 160 g till sina 75 cm! En liten smalis!! ;-)

Den tredje tanden verkar vara på väg upp, den främre till vänster i överkäken. Vi får se om den vill komma ut närmsta tiden. Vemud har haft lite feber ett par dagar och det kan ju vara tanden som spökar, eller så är det något annat skrot på gång. Vi var på öppna förskolan häromdagen och det skulle inte förvåna mig om han drog på sig några basilusker där. :S

Jag har äntligen lyckats ladda över lite bilder från kameran också så de kommer i nästkommande inlägg. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar