torsdag 17 december 2009

Bvc, trevlig gemenskap och telefonerande..

Idag var det återigen dags för ett besök hos vår underbara sköterska på bvc. Hon får en alltid att känna att man har världens sötaste och duktigaste barn ju. Idag kommenterade hon t.ex. att Vemund var så stadig i nacken för att bara vara 5 veckor och så var hon imponerad över att han följde föremål med blicken och gav henne riktiga svarsleenden när hon pratade med honom. Som mamma blev man ju såklart extra stolt då. (Maken säger förstås att det är alla Vemunds extrahakor som gör honom så stadig i nacken! ;-)) Sedan vi var hos bvc förra gången (för 15 dagar sedan, dvs den 2/12) hade Vemund lagt på sig drygt ett kilo! Längden hade inte ökat så mycket, men han följer sin egen kurva fint där. Vikten har tagit ett skutt upp på två kurvor över "medel". Aktuell vikt: 6130 g, längd: 57,5 cm och huvudomfång: 39 cm. Min söta lilla knubbkorv! Jag kom ihåg att fråga om ett eventuellt navelbråck på Vemund som oroat mig lite, men det skulle växa bort med tiden, så då var det ännu en sak att släppa tankarna på.

Efter bvc-besöket fick Vemund en extra påfyllning och sedan satte vi oss i cafeterian på Korpen så att jag också fick lite ätbart i mig. (Min viktkurva tänker jag inte redovisa än på ett tag!) När jag ändå var så nära min "gamla" arbetsplats hörde jag av mig och frågade om de ville träffa Vemund irl. Det ville hon som jobbade, så vi pulsade dit genom snön. Det är max 200 meter att gå dit, om ens det, men det kändes som en kilometer i den här snön och blåsten. Mina tankar på att promenera hem med vagnen försvann alldeles. Det var jättekul att träffa min "gamla" arbetskamrat och prata bort en liten stund. Visserligen har vi kontakt på facebook och via sms men det är ju alltid roligare att ses öga mot öga och prata än via datorn. :-) *saknar arbetskamraterna, men kanske inte arbetet i sig*

Maken fick komma och hämta oss med bilen när han hade hämtat Vendel på dagis. Han (maken) hade ägnat hela tiden åt att bära in ved som han köpte igår. Det var nästan 2 kubik så han fick jobba sig varm innan allt var inne. När vi kom hem körde han tillbaka med släpet han lånat till Boge medan Vendel såg film och Vemund och jag slappade i sängen. För en gångs skull somnade jag inte när jag la mig, men det är ju lite enklare att hålla sig vaken när man vet att man har ensamt ansvar för en väldigt påhittig 3-åring i huset. :-o

Ikväll hade jag tänkt ringa mamma och syrran för att kolla det sista inför julen så vi äntligen kan boka vår resa, men så såg vi film (julfilmen Polarexpressen) och som vanligt blev klockan för mycket.. *suck* Ja ja, det är bara att hoppas att jag kommer ihåg att ringa i tid imorgon istället. Jag kom däremot ihåg att ringa Försäkringskassan och fråga varför jag inte fått barnbidrag för Vemund. De skulle kolla upp det och återkomma.. Ja tack!

Nu ska jag mata det stackars spädbarnet som inte fått mat på säkert 10 minuter nu och lägga mig och sooova! Imorgon blir det mer knäckkokande hoppas jag, för Vendel har hjälpt till att äta det jag inte lagt i burk. Ska försöka komma ihåg att köpa ingredienser till en rocky road också. *slurrrp*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar