söndag 6 december 2009

På begäran...

Man har förvånansvärt lite tid över till det förut så viktiga och vardagligt "måstiga" när man har en liten bebis i huset. Maken och hans facebook-kompis var rörande överens om att det på något kosmiskt vis försvunnit timmar från dygnet efter att bebisen anlänt. Själv minns jag ju det hela från tidigare småbarnsperioder, men karlar kanske inte har samma minne för sådant som rör spädisar? ;-)

I vilket fall som helst så lovade jag min lillasyster, tillika Vemunds gudmor, att uppdatera min blogg, så då gör jag det.

Igår var maken, Vemund och jag på sta'n och jag fick ändan ur vagnen och köpte några julklappar. Det blev en till Vendels gudmor + Vemunds gudfar, två till Vendel och en till min mamma "med sällskap". Sedan hittade jag äntligen en liten nalle som jag tänkte köpa till Vemund redan i april i år, det var en söt skridskoåkare från Bukowskis, men när jag skulle köpa den på Arlanda när jag kom hem från Tunisien var den butiken såklart stängd. Igår hittade jag en sådan nalle i en butik här i Visby. :-) *glad*



Vemunds nya nalle, den skridskoåkande Madeleine från Bukowski nallar.



Eftersom det närmar sig jul fick jag äntligen fart och bakade saffransbullar också. Jag vågade mig på att göra dubbel sats av degen, men det var inte så smart visade det sig sen eftersom hushållsassistenten står nere i källaren och ingen av oss orkade hämta den. Det är tungt att få till en smidig deg av 1 liter degvätska och nästan 3 liter mjöl för hand! Det blev i alla fall närmare 40 bullar, 20 släta bullar och 10 lussekatter till slut. Mmm, jag älskar saffransbröd! Någon dag ska jag ge mig på att göra pepparkaksdeg också..

Lussebröd! (bild lånad från www.arla.se)

Idag hade jag en kompis på besök. Hon fick hålla Vemund utan knorr från varesig honom eller hunden. Det är ett gott betyg. I vanliga fall får inte ens min man hålla Vemund utan att Bamse står och gnyr och/eller morrar i närheten. Om jag inte är nära vill hunden gärna hämta mig för att se till att jag tar hand om valpen/bebisen..

På tal om vår bebis så sover han i min säng just nu och jag får äntligen tid att föra över bilder från kameran och kan dricka varmt kaffe utan att vänta tills det är fisljummet. Vilka små petitesser man lär sig uppskatta när man fått barn!

1 kommentar:

  1. Låter mumsigt. Spara några saffransbullar (eller kanske baka ny sats) tills jag och Ebba kommer över till nyår. Undrar vad du köpte för julklapp till mig idag också *fnular*.
    Pussar och kramar från stolt Gudmor
    :-)

    SvaraRadera