fredag 29 april 2011

En Vemund-dag.

Idag har det varit en riktig "Vemund-dag" som jag skrev på fejjan. Full fart från tidig morgon tills vi båda däckade och sov ett par timmar och sen på med full gas igen. Han är så himla duktig och framåt.

Nu har jag ju bara Vendel att jämföra med, och det blir ju inte riktigt rättvisande, så kanske är Vemund bara en helt normal 17-månaderskille.. Jag blev iaf djupt imponerad när jag efter frukosten frågade om han ville bada och han direkt går in i badrummet och fram till badkaret och försöker kliva i. Samma sak om man frågar om han kan gå ut till pappa i köket och lämna något; han går direkt dit, förutsatt att han är på humör förstås, men han förstår ju vad man säger. :) När han tagit något ur en låda och man ber honom lägga tillbaka det tittar han först på en som om man vore dum; "varför ska jag det?" liksom, men sedan lägger han tvekande ner "vad-han-nu-tagit" och när man då berömmer honom skiner han upp som en solstråle och tycker själv att han är jätteduktig. :D

Hans joller är inte bara ba-ba-ba nu utan det är mer melodiskt med golle-golli-gaa och goj-goj-goj eller kolla-golle-gaj. ;) Det låter så himla sött när han går runt och sjunger för sig själv. Han använder ju vanliga ord också, som jag skrivit förut, men det är fortfarande mest på kroppsspråket man förstår vad han vill. Just nu har han dille på att plocka av korken på sin brors färgpennor, för att sedan sätta tillbaka den igen. Jag är lite orolig att han ska stoppa korken i munnen, men *peppar peppar* så är det roligast att ta av och sätta på den igen just nu. Självklart får man ha koll ändå! Det bästa med sådana lekar är ju att han övar upp sin finmotorik, främst i vänsterhanden, och när han nu själv kommit på en bra övning vill jag ju inte hindra honom.

Nu är maken iväg och hämtar Vendel så det känns som att det börjar bli "mellisdags" även om det inte var så skrämmande längesedan vi åt lunch. Lite te och en kaka är väl aldrig fel ändå? Vemund får nog en liten "MER" med sugrör och en frukt istället förstås. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar