fredag 16 juli 2010

Lösa trådar...

Ja, det har ju blivit lite lösa trådar hängandes på sistone. Senast var det min far som efterlyste resultat av vår psykologkontakt. Psykologen blev ju sjuk när vi skulle träffa honom och är nu sjukskriven fram till vecka 33! Vi kan inte vänta så länge, så när vi var på bvc med Vemund i onsdags passade vi på att ta upp det igen med sköterskan. Hon tyckte då att vi skulle ta kontakt med BUP själva, så igår ringde jag till dem. De ska återkomma och förhoppningsvis ska vi åtminstone få ett samtal med dem före vecka 33..

Vemund sköter sig fint i alla fall i värmen. Han äter och dricker som han ska och på bvc-besöket hade han äntligen (haha) gått upp lite och väger nu 10 330 g till hela 73,5 cm. Huvudmått 45,5 cm. :) Däremot undrar jag om han kanske är glutenintolerant. Förut har vi haft lite olika sorters gröt och det gick ganska bra. Sedan märkte vi att han ofta var gnällig på kvällarna och verkade ha magknip. Inget vi gjorde hjälpte och han bara skrek och gnällde, trots att han var så trött att han höll på att svimma. Vi började då med risgröt (naturligt glutenfri) på kvällarna och besvären verkade försvinna. Han är nu sitt vanliga, glada jag även nattetid. ;)

Jag hade anmält mig till en kampanj hos Buzzador för att testa Nestlés nya smoothie för barn från 6 månader. Den är med vete-persikasmak och Vemund bara älskade den, men jag tänkte att det är bäst att vara försiktig med nya smaker/maträtter. Det var nog tur det för efter en liten stund blev han den där gnällbebisen igen och skrek och grät och kunde inte komma till ro.. Hans pappa tog upp honom i famnen för att trösta och då kräktes Vemund. Han som inte har kräkts sedan han var en riktigt liten bebis! Nu avvaktar vi och ser till att han inte får i sig mer gluten och så får vi fråga på bvc, eller kanske hos Vemunds läkare, om vi kan få ett blodprov för att se om han är glutenintolerant.

Till något helt annat. Jag lånade ju Thomas Bodströms deckare Rymmaren och Idealisten. Rymmaren var verkligen en stor besvikelse. Där kan man snacka om lösa trådar. Det mesta kändes uppstyltat och var mest en uppräkning av Thomas kunskaper inom juridik och om hur riksdag/regering fungerar. Persongalleriet var trist och allt kändes slarvigt och snabbt ihoprafsat. Då blev Idealisten en desto mer positiv överraskning! Nu hade Thomas skärpt till sig (kanske han vågade lita mer till sin förmåga som författare?) och personerna blev mer levande, intrigen mer spännande och allt var betydligt mer sammanhållet. Det säger väl en del att jag läste ut Rymmaren på 4 dagar och Idealisten på 2. ;)

Nu har jag lånat lite fler böcker. Det blev Karin Fossums Döden skall du tåla, Marianne Cedervalls Svinhugg, Richard Dübells Djävulsbibeln, Christopher Gillbergs Ett barn i varje klass, Jenny Lexeds Det räcker inte med kärlek och Att fostra skitungar (tror jag den hette). De tre senaste om ADHD/DAMP och autism. Intressant läsning, på många sätt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar