lördag 25 september 2010

Klinte marknad och glutenfritt bröd.

Idag blir det marknad i Klintehamn. Vi har missat de större - Slite och Kräklingbo - men nu är vi lite sugna på att komma ut en sväng. Nog har vi lite baktankar med det hela också, vi har nämligen hittat ett hus i Klinte som verkar intressant, så vi tänkte smyga förbi där med bilen och kika lite idag. Själva marknaden lockar ju inte så mycket, nuförtiden, när vi slutat med godis och sötsaker, men det kan väl vara kul att se lite folk om inte annat och Vendel äter ju fortfarande godis ibland.

Vi sov rätt dåligt inättras, men jag tog upp Vemund i min säng vid 6 och han sov faktiskt till 8 då Vendel ropade från toan att han behövde hjälp. Nåja, vad är väl en bal på slottet? (Läs; Vad är väl en sovmorgon mot att få gosa med sina kids?)

Till frukost skulle jag göra linfröscones, men jag glömde bort att sätta in dem i ugnen och kokade några ägg med smör till istället. Sconesen blev klara nån timme senare, men jag tänkte att dem kan vi ju ta med som mellis på marknaden, de är glutenfria så Vemund kan äta dem - och han gillar dem!

Den 5/10 (nästnästa vecka alltså) ska läkaren ringa och då ska vi besluta hur vi går vidare med ev. utredning om det nu är glutenintolerans Vemund har. Vi märker iaf att han alltid blir gnällig och pruttig om han får i sig mjöl, medan han är sitt vanliga gosiga jag om vi lyckas undvika gluten i hans mat. Själva äter vi ju inget gluten, så det är om vi är lata och ger honom vanligt bröd, burkmat eller barngröt som han blir dålig. Nu bakar jag allt själv till honom och gör även glutenfria LCHF-pannkakor och det går ner med god aptit i lillkorven. Hoppas nu att det inte är gluten, men är det det så vet vi och kan fortsätta som nu - utan mjöl i hans mat.

Nej, nu ska jag göra mig i ordning så vi kan dra iväg några mil söderut! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar