måndag 8 november 2010

Mycket resande blir det...

Nu har bästisen med make varit här igen - och åkt. Det blir alltid lika tomt och Vendel går och frågar om "Jica" kommer snart. Han tror att hon bara är i affären eller nå't, fast vi berättat att hon och hennes man skulle ta båten hem och Vendel vinkade av dem och allt. Inte lätt att förstå stora förflyttningar när man är en liten sork..

Vi hade jättetrevligt i alla fall. På fredagskvällen var vi ute och åt, bara bästisen och jag. Vi var på en restaurang som heter Etage. På fredagar och lördagar mellan 18 och 20 har de något som kallas "Hundralappen". Man får då välja en av sju rätter från en speciell meny för bara 100:- Det är ju väldigt angenämt, när man egentligen inte anser att man har råd till så'na utsvävningar. Den här hade jag dock sparat pengar till, för vi skulle ut och äta, bara vi två och fira att vi varit bästa vänner i hela 10 år!

Vi valde grillat kött med klyftpotatis (men tyvärr hade de fått en felleverans så det blev pommes, men jag skulle ju inte ha potatis i vilket fall som helst). Till det drack vi mineralvatten och till efterrätt (icke LCHF) blev det en gudomligt god chokladkaka med valnötter i och vispad grädde till. En kaffe blev pricken över i:t. Mums! Trevlig underhållning av vissjungande karlar i "Slödder" fick vi också. ;) Jag måste ordna barnvakt så maken och jag kan gå ut och äta tillsammans någon gång med.

På lördagen firade vi Vemunds ettårsdag lite i förväg och av sin gudfar med fru (=bästisen o hennes man) han fick en jättefin och rolig giraff från Fisher Price, som man kan stoppa bollar i eller trycka på olika knappar på för olika ljud. Både Vendel och Vemund leker med den så fort de får chansen. Jag tänkte ju köpa en när Vendel var liten, men det blev aldrig av. Det var ju tur nu, för det var inte lätt att komma på en bra present till en liten sork som har en storebror med världens bästa gudmor, som redan köpt allt en ettåring behöver. :)

Annars har vi mest tagit det lugnt i helgen, sett lite film och Vendel har underhållit och underhållits av min bästis och framförallt hennes man som ännu har barnasinnet (och orken) i behåll! :)

I morse blev det till att gå upp tidigt och vinka av Tin som skulle med båten till Stockholm, för vidare transport till London - via flyg - ikväll. Jag hoppas att allt går bra och att han får det kanonkul i storstaden. Vilket äventyr när man är 15 år och aldrig har varit utomlands förr. (Det är inte mitt "fel". Vi har försökt locka med honom på semester, men han har inte velat.)

Senare under dagen var vi en sväng på BUP och sedan var vi till läkaren på ettårskontroll med Vemund. Tänk att han fyller 1 år på torsdag! :) Allt såg bra ut och så fick han två vaccinationer, en i varje lår. Han grät en skvätt när sköterskan stack honom, men det var snabbt glömt. Vikten har segat sig upp till 10 405 g och längden 76,5 cm. Det går långsamt, men nu ligger han i alla fall precis på "normalkurvan" för pojkar. :) Huvudmått 46, 7 cm.

Mäklaren hörde av sig och berättade att Värmdö kommun tänker lägga bud på huset vi vill ha. That's it! Det var droppen. Då får de faktiskt göra det, tycker både maken och jag, och sedan tänker vi dra tillbaka vårt bud! Vi la det budet (begärt utropspris) den 21 oktober och säljaren har bara krånglat och förhalat det hela sedan dess. Nu har vi tröttnat och vill han hellre sälja till kommunen så varsågod! Period! Vi hade tyckt att huset var perfekt till vår relativt stora familj, nära till förskola, skola, livsmedelsbutik och Klinte centrum, men är det så han vill ha det så får det bli så. Vi orkar inte gå och vänta, uppdatera för att se om någon annan budat, se att bara vårt bud ligger, hoppas och så bli besvikna igen längre. Nej, det får bli till att leta vidare efter andra intressanta objekt.

Imorgon åker Vemund och jag till Stockholm och besöker syrran (Vemunds gudmor) och Astrid Lindgrens dysmeliteam. Vi har en tid inbokad där på onsdag klockan 13 så jag tänkte ta morgonbåten imorgon och gå en runda på sta'n innan jag åker ut till syrran. De planerna grusades när jag fick sms från Destination Gotland i förmiddags, morgonturen är inställd pga hårt väder, det ryktas om 24 m/s och 9 meter höga vågor, så jag fick ringa och boka om biljetten till imorgon em istället. Tur att det fanns plats. Kommunen står ju för vår resa iom att det är en sjukresa, så vi får en egen hytt. Skönt att slippa jaga en uttråkad Vemund runt hela restaurangtorget om det dessutom är dåligt väder. Då ligger jag hellre still i hytten och låter honom busa runt bäst han vill där. :)

Nu är maken och sätter på vinterdäcken på bilen, för här haglade det idag. Det ryktas om snö i Stockholmstrakten också, men det får vi väl se.

Barnen leker snällt med varandra (och giraffen) så jag ska smyga iväg och ta en kopp te så länge.

3 kommentarer:

  1. hej bästis. tack för besöket. det tråkiga är att varje gång man åker hem så märker man vad tomt det är utan bästa kompisen i närheten. roligt att presenten var uppskattad. svårt som sagt att köpa något när storebrorsan har så mycket grejer redan. Tack för i fredags. borde vi göra oftare. var riktigt roligt att vara ute och käka och prata strunt ett par timmar. maken hälsar också. kram på er hela familjen. erica

    SvaraRadera
  2. Vad ska Värmdö kommun göra med ett hus på Gotland?

    Bra med vinterdäck, för nu är det snöstorm, vill jag mena. Kör försiktigt!

    SvaraRadera
  3. Tack själv som sagt Erica! <3

    Öbon: De vill placera stökiga ungdomar där. Eftersom Hassela redan har verksamhet i samhället så tyckte de tydligen att det var en bra idé att skicka dit sina strulputtar också. *mutter*

    SvaraRadera