torsdag 3 januari 2013

Gott Nytt År!

Det blev ett ovanligt lugnt nyårsfirande i Villa Väl Lustig - som vi skämtsamt döpt vårt lilla hus till. På lördagen lyckades maken halka och bryta armen (vänster och han är högerhänt som tur är!) när han var ute med hunden. Man som han är så vägrade han att åka till sjukhuset på kvällen, men dagen därpå när vi skulle lämna Vendel på Korttids så körde jag ner maken till akuten. Några timmar senare kunde jag hämta upp honom med en väl inpackad och gipsad arm.

Där gick hans planer på lyxig nyårsmiddag i stöpet, men vi körde en enklare variant med färdig klyftpotatis i påse, fläskfilé (som jag fick skiva) och en bearnaise på burk. ;-) Till efterrätt inlagda päronhalvor med vispad grädde och lite polkagriskross. Viljar fick havrebaserad vaniljvisp till sina päron och slukade det med god aptit efter en väldigt tveksam inledning, med många roliga grimaser.

De små kom i säng runt 20-snåret som vanligt, men vid 22 kom Vemund tassande igen och kröp ner under en filt hos oss i soffan. Han höll sig sedan vaken och fick skåla i Pommac med oss vid tolvslaget och se fyrverkerier genom vardagsrumsfönstrena. Vid 1 slocknade han och då gick vi också och la oss. Här i Klinte var det ganska lugnt och inte alls mycket smällande. Som tur är så är hunden också gammal och halvdöv (heldöv?) så han sov lugnt genom allt firande, precis som Viljar gjorde. Han hör i och för sig, men är inte så lättstörd när han väl sover.

Ja, nu är det då alltså år 2013 och nu hoppas jag att det blir ett riktigt lyckligt år för vår familj och nära och kära. När vi åt risgrynsgröt på julaftonskvällen blev det jag som fick 10-öringen i gröten och enligt skrocket innebär det att jag ska få god ekonomi under året. Det vore najs.. ;-) Visst hade äppelbiten varit bra också, det betyder god hälsa, men den "försvann". Jag misstänker att systersonen, 8 år, åt upp den utan att märka den. Däremot blev det han som fann mandeln, så han ska få kärlek under året. Väl bekomme grabben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar